Etiketter

, , , , , , , , , , ,

När jag bloggar om saker jag stickat så brukar det ofta vara någon som nämner att de också gärna skulle vilja lära sig sticka. Därför tänkte jag i all ödmjukhet dela med mig av lite tips och lite stickningspepp för att ge en liten knuff till den som funderat men inte riktigt tagit steget. Själv började jag sticka hösten 2010 (innan dess hade jag bara stickat lite vantar i syslöjden på högstadiet) och jag blev genast riktigt förtjust i hantverket. Det är något meditativt med att sticka, man arbetar med händerna och med fysiska material och dessutom ser man väldigt konkreta resultat. Sedan får man även öva på tålamod, när man t.ex. stickar en spetssjal handlar det ju oftast om månader innan den blir klar. Det är lite av Karin Bojes ord ”Det är vägen som är mödan värd”, stickning handlar både om att själva processen är trevlig och att man får något fint när man är färdig.

Innan jag kom igång förra hösten så trodde jag att det skulle vara svårt men med hjälp av lite trial and error, en hjälpsam syster och bra hemsidor på nätet så gick det bra. I slutänden så handlar det ju bara om räta och aviga maskor med några olika variationer. Här nedan tänkte jag ge tips på några olika hemsidor/produkter/metoder som jag tycker är till hjälp.

– Först och främst när det handlar om stickning och inspiration så vill jag nämna Ravelry, som är ett gratiscommunity för folk som gillar att sticka och virka. Varje användare har en egen sida där man kan lägga upp sina projekt med bilder och text etc., den sociala biten består i att man kan surfa runt bland alla andras projekt och få idéer och inspiration. Man kan även få bra tips och hjälp då människor ofta delar med sig av sina upplevelser kring ett mönster eller hur de har löst något visst problem. Bäst av allt med sidan är ändå den gigantiska databasen med mönster, många av dem är gratis men det finns även betalmönster eller sådana som bara finns i en viss mönsterbok.

– Inom alla områden så är det viktigt med bra redskap och jag vill tipsa om ett set med rundstickor som jag inhandlade nästan på en gång och som jag alltid använder när jag stickar, Knit Pros Nova Lyxset. Setet består av en rad sticknålar i olika storlekar, alla har gängade ändar, och förlängningstrådar i olika längder som man skruvar på den storlek man för tillfället behöver. Det medföljer också stoppers till trådarna så att man kan förvara t.ex. en ärm på en förlängningstråd tills den ska fästas. Jag använder dessa rundstickor till all min stickning och de är extra bekväma vid t.ex. sjalstickning då man på slutet har  runt 700 maskor som man annars ska trycka ihop på vanliga sticknålar som ska vevas upp och ner, vilket ju blir mycket tyngre än att låta sjalen vila i knät medan man stickar den. Förlängningstrådarna är väldigt mjuka och följsamma vilket är extra praktiskt när man ska använda metoden magic loop, vilket jag ofta gör.

Magic loop är en fantastisk metod som gör att man kan använda rundstickor istället för strumpstickor när man stickar mössor, sockar och vantar. Poängen är att det inte spelar någon roll hur många maskor man har, vanligen måste man ju övergå till strumpstickor när man har minskat så mycket att den fasta rundstickan blir för lång men med magic loop går det att ha hur många eller få maskor som helst. Videon jag länkar till är lite rörig men ok, jag tyckte att det var svårt att greppa konceptet första gången jag såg en video om magic loop men när jag sen provade det själv så var det mycket lättare att förstå hur jag skulle dra stickorna fram och tillbaka. Det finns ju massvis med smarta knep när det gäller stickning, olika metoder som t.ex. ger extra elastiska avmaskningar till sockarnas skaft, det är bara att leta sig fram och exempelvis skriva knitting tutorial continental på YouTube och se vad som kommer upp. Continental knitter betyder att videon visar sättet vi stickar på i Sverige så att ni slipper se den metod som amerikaner och engelsmän använder när de stickar, för den om något ser krånglig ut!

– Alla dessa olika förkortningar och masktyper som står i mönstren då? Jo, det finns bra sidor på nätet där man får förklaringar till alla förkortningar. Knitting Help har en riktigt bra glossary där alla engelska stickförkortningar jag någonsin behövt finns med, förkortningarna som gäller olika masktyper är dessutom ofta illustrerade av videoklipp (återigen, välj continental). Vill man läsa på svenska så har Drops en hemsida med bl.a. en stickskola och lite olika ordlistor och förklaringar.

– Då Ravelry är på engelska och de flesta mönster där också är på engelska lärde jag mig redan från början det amerikanska/engelska sättet att benämna garnets tjocklek. Man utgår alltid från samma vikt, t.ex. 100 gram och ser hur många meter garn det blir av de olika tjocklekarna. Därefter så har man delat upp det i olika intervall, t.ex. de garner där 100 gram blir 300-400 m, och just det intervallet har man kallat för Sport eller 5 ply (fråga mig inte varför det heter just så). Det kan verka lite krångligt till en början men jag tyckte att det gick fort att lära sig när man väl satte igång med stickningen. Poängen med att faktiskt lära sig detta är det blir lättare att kunna välja vilket garn man vill till ett visst projekt, inte bara garnet som föreslås i mönstret. Ungefär som om någon säger att du ska ha en viss specifik tröja i storlek 38/40 från en specifik affär – men om du lär dig detta system så kan du köpa nästan vilken tröja du vill från vilken affär i världen, så länge den är i rätt storlek! Läs på lite mer om detta här.

Efter en massa tekniskt prat så vill jag bara avsluta med att säga att man ju naturligtvis kan klara sig utan alla engelska sidor och specifika sticknålar. Det går ju även att leta mönster i tidningar eller t.ex. på Drops hemsida där det finns massor av svenska mönster. Poängen är att jag vill inspirera till att börja sticka, det behöver verkligen inte vara svårt om man väljer ett mönster som passar ens kunskapsgrad och sen arbetar sig uppåt från det i självvald takt. Sen kan man sitta och sticka i lugn och ro medan man tittar på tv eller lyssnar på en ljudbok. Jag föredrar att se om tv-serier jag redan sett massor av gånger medan jag stickar för då hänger jag med även om jag inte tittar på tv:n hela tiden! Om något i mitt mycket långa inlägg är oklart eller om du har någon annan fråga så tveka inte att ställa den så ska jag försöka svara så gott jag kan. Glad stickning! 🙂