Taggar

, , , , , ,

IMGP3893 mindreJag tänkte dela med mig av ett av våra favoritrecept. Fotot jag tog i all hast för några kvällar sedan gör verkligen inte maten rättvisa men ni får en aning om hur det kan se ut i alla fall. Jag vet faktiskt inte var receptet kommer ifrån men jag har för mig att jag åt den redan som tonåring. Hur som helst så är det en mycket fräsch och god maträtt då den har en tydlig apelsinsmak.

Kyckling Sweet Chili
ca 4 portioner

400 g Kycklingfilé
300 g Purjolök
200 g Morötter
2 st Vitlöksklyftor
2 msk Matolja
1 dl Pressad apelsinjuice
4 msk Sweet Chilisås
2 msk Japansk soja
1 st Hönsbuljongtärning
250 g Äggnudlar
1,5 dl Cashewnötter

Skär filéerna i bitar och purjolöken i sneda, lite tjockare skivor. Skala och skiva morötterna, hacka vitlöken. Bryn kycklingen i olja i wokpannan så att den får färg. Tillsätt grönsakerna och efter en stund smaksättarna. Låt koka i några minuter. Servera med nudlar och cashewnötter.

Kommentar: Vi brukar ofta utgå från ett recept för ingrediensernas skull men sen höftar vi med mängderna tills vi är nöjda, så jag kan inte säga exakt hur det smakar om man använder sig helt och hållet av receptet men man får prova sig fram helt enkelt. Hoppas att någon känner sig inspirerad att prova receptet!🙂

I shared one of our favourite recipes that contains chicken, orange juice, sweet chili sause and japanese soy. Let me know if you want me to translate it into English as well… PS. The photo did not do the food justice, it’s much more delicious than it looks here!