Taggar

MoaShanon

Veckans foton verkar ha ätbart som tema. Jag fotograferade min lördagsmiddag bestående av stekt laxfilé, ugnsstekt potatis, hollandaisesås och sallad medan Shanon fotograferade Halloweengodis.

När jag tog mitt foto var det becksvart utomhus och ingen vanlig lampa på i hela köket (förutom något värmeljus), däremot så hade jag slagit på min nya Energylight, som lyser starkt som bara den. Det är en ljusterapilampa som jag investerat i för att få lite mer energi under den mörka delen av året (vilket ju är ca halva året här uppe i Västerbotten). Den ska simulera dagsljus och när jag ljusbadade (som de kallar det i broschyren), så insåg jag att den även borde fungera som fotoljus under de mörka månaderna. Vad säger ni om ljuset i min bild? Jag tycker i alla fall att det ser ut som om det är dagsljus som kommer från vänster i bilden. Lampan känns som att den kommer att bli användbar både som energihöjare och som fotohjälp!

The theme of the week seems to be edible things. I shot my dinner on Saturday night and Shanon shot her Halloween candy.

When I shot my photo it was completely dark outside and there was no other light on in our apartment than my new Energylight and a candle or two. It’s a light therapy light that I’ve invested in since it’s so dark here in the north of Sweden (for about 6 months of the year). The light is supposed to simulate daylight and make you feel more energized and as I was taking a light bath (as they say in the brochure) the thought struck me that it would make a great photo light when it’s dark outside. What do you say? I think it kind of looks like there is daylight coming in from the left, even though the lamp is the only light source. I feel like the lamp is going to be very useful, both to give my energy levels a boost and to make my photos look better during those dark winter days!