Taggar

, , , , , , , , , , , , , ,

När Martin fyllde år nyligen så fick han en jättefin grillpanna i gjutjärn från Skeppshults Soft Selection av sina föräldrar. Vi har länge spanat in denna serie och när han nu fick grillpannan så gjorde vi slag i saken och köpte en vanlig stekpanna i gjutjärn samt salt- och pepparkvarnen ovan.

Det här med att steka i gjutjärn är lite av ett mysterium för mig. Ungefär samtidigt som jag började laga mat i tonåren så övergick vi till teflonpannor hemma hos oss, så jag lyckades hålla mig borta från gjutjärnspannorna där maten alltid brände fast för mig. Det är alltså något av en nypremiär för mig att lära mig att använda gjutjärn och mitt första försök gick inte strålande. Men jag får sätta igång att öva helt enkelt. Om en dryg månad kommer vi dessutom att ha flyttat och jag måste kombinera gjutjärnspannor med en induktionshäll istället för en vanlig glaskeramikhäll, så det kan bli spännande på matfronten ett tag…

When Martin celebrated his birthday recently he got a really nice cast iron grill pan from his parents. We’ve had our eyes on that collection for a while so when he got a grill pan we bought a regular cast iron frying pan and salt and pepper grinder in the photo above.

Skeppshult is a Swedish brand that makes household products in cast iron. It’s not that easy to fry things in a cast iron pan, around the time when I started cooking as a teenager my family bought some teflon pans so I’ve never really mastered the art of not burning the food in the cast iron pans. But now I have to learn again, and in a month’s time we’ll move to our new apartment where we’ll have an induction cooker which will add another dimension to it…