Taggar

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Igår hittade jag dessa glada blommor på Ica och kände genast att jag blev så glad av färgerna. Nu står buketten med gladiolus på tv-bänken och piggar upp vardagsrummet. Som alltid så är långa, spretiga buketter inte de lättaste att fota i sin helhet men jag ville ha med en bild av hela buketten så jag bortsåg från det.

Sen behöver jag nog kalibrera om min skärm, för vissa av bilderna ser lite rosatonade ut, vilket inte är meningen. Det är enormt irriterande att kalibreringen bara fungerar i Photoshop och andra dylika program, det ser aldrig likadant ut när man tittar på bilderna i utforskaren eller i Firefox. Kalibrering är ju förstås mycket för att det ska bli bra i tryck, men jag tycker det är störande när det inte blir lika bra i Firefox eftersom jag oftare bloggar foton än framkallar dem…

Yesterday I found this lovely bouquet of gladiolus at my supermarket and they instantly made me happy. They are now cheering up my living room. As always it’s not easy to shoot tall, sprawling bouquets in their entirety but I wanted a shot of the entire bouquet so I overlooked that.

I also need to re-calibrate my monitor, because some of the photos are looking a bit pink, which they aren’t meant to. I find it very annoying that a calibration only affects how the photo looks in Photoshop and other such programs, the photos never look the same in the computer’s file system or in Firefox. I know calibration is mainly done so the photo will look good in print, but it’s annoying since I blog my photos much more often than I print them…