Taggar

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

De senaste veckorna har det märkts väldigt tydligt att höstmörkret är på väg. Här i norra Sverige har vi ju ljusa sommarnätter men nu är det plötsligt mörkt redan vid 20-tiden. En positiv sak är förstås att man faktiskt är vaken när solnedgångarna äger rum och det har varit flera kvällar som jag inte kunnat hålla mig från att gå ut på balkongen med kameran. Att fotografera solnedgångar känns ju ytterst klichéartat men ibland bara måste man…

Jag försöker också att förbereda mig mentalt på att gå in i den mörka delen av året och laddar upp med att se Gilmore Girls, dricka te och tända ljus. Jag känner också att den stundande hösten börjar väcka min skaparanda till liv, under sommaren har jag knappt stickat något och inte gjort något annat pyssel heller. Nu är jag sugen på att sticka sjalar, sy roliga saker med min nya symaskin och vara kreativ i största allmänhet. För att inte tala om hur mycket jag längtar efter höstlöven så att jag kan gå på färgsprakande fotopromenader!

The days are getting much shorter now, and we’re heading into the darker part of the year. I love the summers in the northern parts of Sweden as they are so bright, and I always have so much more energy. On the other hand I’ve seen some pretty amazing sunsets these last few weeks and a couple of times I’ve run out on the balcony with my camera. Shooting sunsets feels like a real cliché but sometimes you just have to do it…

To cope with the upcoming darkness I’m doing my favourite autumn/winter things, like watching tv-shows on DVD (right now it’s The Gilmore Girls), drinking tea and lighting candles. I’m also experiencing a creative surge and for the first time since May I feel like knitting, sewing and doing other creative stuff. Not to mention how much I long for the autumn leaves so I can go on photo walks and shoot colourful leaves…