Taggar

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

I blogginlägget om besöket hos Glassbonden lovade jag en kommentator att visa skillnaden mellan bilderna jag tagit i automatiskt respektive bländarprioriterat läge. Jag upptäckte ju nämligen att landskapsbilderna jag tog med kamerans automatläge var mycket finare i färgerna. I det automatiska läget bestämmer kameran allt själv, i bländarläget så bestämmer jag bländartalet och kameran bestämmer tiden.

Jag valde ett relativt högt bländartal för att bilden skulle bli skarp i hela djupet, ju lägre bländartal desto mindre skärpedjup men desto större bländaröppning (ja, det är hemskt bakvänt!). Hur som helst så ser ni att kameran gjorde mycket bättre inställningar den där soliga dagen än vad jag gjorde. Däremot så är bländarprioritering överlägset när man vill ta detaljbilder – vilket är det jag oftast ägnar mig åt. Då kan jag precis styra hur mycket bokeh (bakgrundsoskärpa) jag vill ha i bilden och en massa andra saker också. Båda fotografierna är SOOC (straight out of the camera), jag har alltså inte behandlat dem på något sätt i Photoshop. Min kamera är en Pentax K-5 och objektivet ett Tamron 28-75/2,8.

In my blog post about our visit to an ice-cream farmer I wrote about how my camera snapped much nicer landscape photos in the automatic setting than when I chose the Av-setting. I promised one of my commenters that I would show the difference in a later post. As you can see the difference is quite striking, colourwise. However, when it comes to shooting details or things closer by I think the Av-setting is much better, because then I can control the amount of bokeh I want in the shot. Both photos are SOOC (straight out of the camera). My camera is a Pentax K-5 and the lens is a Tamron 28-75/2,8.