Taggar

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

För några veckor sedan gjorde vi en väldigt trevlig utflykt till Glassbonden, utanför Umeå. Som namnet antyder så är det en bondgård där man tillverkar glass och det finns också en servering där man köper själva glassen. Vi hade aldrig varit där tidigare, eller ens hört talas om det innan jag råkade läsa om det i en Umeåguide, men det var ett väldigt fint utflyktsmål. Bondgården låg på en höjd ovanför Vindelälven, därifrån hade man utsikt ner över älven och det gick en bro över älven. Jag tog en hel del kort och utforskade även min systemkameras automatläge – vilket gav de absolut bästa naturbilderna! Färgerna var mycket klarare och starkare än de bilder jag tog i bländarprioriterat läge (vilket jag oftast använder mig av) och jag kommer definitivt att använda mig av det mer i framtiden när det gäller den typen av bilder. Jag behövde heller inte efterbehandla bilderna speciellt mycket, vilket var trevligt för en gångs skull.

Vi satte oss först på en brygga på andra sidan bron och åt picknick, därefter gick vi och köpte vår glass och slog oss ner på vår picknickfilt på gräsmattan utanför serveringen. Stämningen var väldigt avslappnad och folk satt lite varstans, både på uteserveringen och på gräset runtomkring. Det fanns också en studsmatta som var välbesökt av barnen. Glassen då? Den var riktigt god! Jag valde blåbär, lyxig vanilj och mangosorbet – en salig blandning men det var så otroligt svårt att välja bland alla spännande smaker. Jag kan verkligen rekommendera ett besök till Glassbonden om man råkar ha vägarna förbi Umeå under sommaren. Vill man bara smaka glassen så finns den till salu på en hel del affärer, särskilt i Umeå med omnejd – titta på hemsidan för mer information. Och nej, detta är inte ett sponsrat blogginlägg, jag gillade bara utflyktsmålet väldigt mycket!

A couple of weeks ago we visited a farm outside of Umeå, where they make ice-cream. It’s located by a river and the views were stunning! I explored my DSLR’s automatic setting and was pleasantly surprised, it worked much better than the Av-setting I usually choose, the colours were much brighter and more intense and it worked better with the light. I didn’t even have to do much with the photos in Photoshop, I just tweaked them a bit. And the ice-cream? It was delicious, I chose blueberry, luxurious vanilla and mango sorbet. We’ll definitely be going back there another year!