Taggar

, , , , , ,

För några veckor sedan drog jag igång ett nytt måleriprojekt, fast på den lite enklare skalan. Det var min kära byrå som behövde ett litet ansiktslyft. Jag köpte den innan jag och Martin blev tillsammans och när vi senare slog ihop våra hushåll så var den en av de få möbler jag tog med mig (resten var billigt Ikea-skräp sen mina studentdagar). På nedersta bilden syns lite av hur den såg ut tidigare, men den bilden (som är från när jag köpte byrån 2008) visar inte de stora skadorna på ena sidan eller hur fult beige-grå-smutsig färgen var.

Då vi har så mycket annat att pyssla med nu inför försäljningen av vår lägenhet så ville jag inte göra målningen till ett alltför stort projekt, men jag ville samtidigt inte att byrån skulle förfula lägenheten på Hemnet-bilderna. Jag struntade – för en gångs skull – i förarbetet och slipade bara byrån lätt och drog på två lager vit grundfärg. Jag ska måla den med riktig färg också, eftersom grundfärgen inte känns så slitstark, men jag vill vänta tills vi har flyttat och jag vet vilken väggfärg jag ska matcha mot. Antingen får den fortsätta att vara vit eller så kanske den får någon fin mintigt turkos färg, vi får se!

PS. Jag upptäckte när jag gjorde i ordning fotona att jag missat att skjuta in lådorna jämt, så här ser hela byrån lite extra ojämn och tredimensionell ut…

My old dresser needed a facelift, in the bottom photo you can see what it looked like before but it was much worse in reality. As we have a lot to do before we’re selling our apartment in a few weeks I decided to make things easy for me and only do a light make-over without the usual groundwork. I sanded it down lightly and then gave it two layers of white primer. I’ll paint it with a top-coat as well, but I’ll do that after we’ve moved and I know what wall colour to match it against. I might choose white or else perhaps a pretty minty turquoise, we’ll see!

PS. When I edited the photos I discovered that I’d forgotten to push all the drawers to the back so the dresser looks a bit more three dimensional and uneven than usual…