Taggar

, , , , , , , , , , , , ,

Nu var det ett tag sen jag delade med mig av bilder från min mormors och morfars fotoalbum. Här är är en serie bilder på min mormor och jag måste säga att min favorit är den när hon sitter på räfstmaskinen (åtminstone tror jag att det är en sån med ledning av baksidestexten). Jag har lyckats tyda texten på baksidan av kortet på följande sätt: ”Sommaren 1942 på höbärgning i Kukkola. En härlig dag på räfstmaskinen”. Jag tycker att det är en optimistisk bild på något vis, särskilt om man betänker att det pågick ett världskrig samtidigt.

På bilden med de tre kvinnorna så är jag tämligen säker på att mormor är kvinnan längst till vänster. Jag är inte van att se henne så ung, jag misstänker att den bilden också är från 1940-talet med ledning av frisyrerna och kläderna. Bilden av mormor på sanddynerna tycker jag också mycket om, hon har en så chic liten sommardress på sig med matchande basker. Tänk om man själv såg ut så när man skulle till stranden istället för att dra på sig någon urtvättad bomullsklänning och ett par crocs!

För att se fler bilder från mina morföräldrars fotoalbum, klicka här.

A few snaps from my grandparents’ old photo album. This time I chose photos of my grandmother. I absolutely love the top photo of my grandmother as a very young woman sitting on top of some farming equipment. The text on the backside of the photo says: ”The summer of 1942, hay-making in Kukkola (which is a place). A lovely day on the [farming equipment]”. I couldn’t find the exact name for that piece of equipment in my dictionary. I just think this photo shows a kind of optimism, especially considering it’s taken in the middle of a world war.

On the photo with the three women, I’m pretty sure she’s the one on the far left. I’m not used to seeing her looking so young, and this must also be from the 1940’s judging by the hair and clothes. I also love the photo of my grandmother on the sand dunes, she looks so beach chic in that little dress and the matching beret. I wish I looked like that when I go to the beach, instead of just grabbing an old cotton dress and a pair of crocs!

To see more photos from my grandparents’ photo albums, click here.