Taggar

, , , , , , , , , ,

Idag tog jag tag i ett projekt som jag haft på att-göra-listan ett tag, nämligen att sy en påse/väska till mina stickprojekt. Målet var att sy en stadig väska som var lagom rymlig men ändå inte för stor, som gick att stänga på ett smidigt sätt och slutligen så ville jag förstås att den skulle vara fin också. Jag hittade en tutorial på nätet som jag använde mig av och här är resultatet.Jag känner mig nöjd med tanke på att jag inte är något proffs när det gäller att sy saker. Jag tenderar att alltid glömma bort detta faktum och bli lite missnöjd med det jag syr men det gäller att påminna sig om att det inte är rimligt att förvänta sig att allt ska se perfekt ut. Väskan blev på det hela taget både praktisk och fin, men det är ett par saker som jag skulle göra annorlunda om jag skulle göra det igen, så jag tänkte dela med mig av det i samband med att jag länkar till mönstret, ifall någon läsare blir sugen på att sy en påsväska.

Jag utgick från denna tutorial och över lag är den rätt så lättförstådd. Jag valde faktiskt att använda avigsidan av måttbandet (alltså det som visar tum) för att slippa räkna om allt till centimeter, vilket gjorde det lite enklare. Det jag skulle göra annorlunda är framför allt att göra insidan något mindre än utsidan. Jag reflekterade lite över det medan jag sydde men tänkte att mönsterkonstruktören väl hade tänkt på om det behövdes. Det hade personen dock inte gjort utan fodret var lite för stort på alla ledder och jag fick små veck på några ställen. Exakt hur mycket för stort är svårt att uppskatta men om man drar bort 0,5 cm från alla mönsterdelar som hör till insidan så borde det fungera (kan dock inte garantera detta, så prova dig fram till det som verkar rimligt!).

Rent sömnadsmässigt så tyckte jag att det var lite svårt att få till de vertikala stickningarna (jag tror i alla fall att det är så utanpåsömmarna kallas) snyggt, de är rätt vingliga och frågan är om väskan hade sett bättre ut utan dem. Detta är dock enbart på grund av min oförmåga att sy riktigt raka sömmar! Det var dessutom riktigt svårt att göra dessa stickningar på den sista sömmen, alltså när man fäst ihop sidorna till en tub, men om man lyckas bra så ser det ju riktigt professionellt ut.

Jag sydde fast en liten klämma längs ena långsidan för att kunna nypa fast väskan på en duk eller annat tyg i de fall jag vill ha den som garnnystehållare men inte kan hänga den i handtagen och inte vill ställa den på golvet.

När det kom till att sy ihop utsidan och insidan så tyckte jag det var lite otydligt hur det skulle ske rent tekniskt men det fick jag hjälp med i en annan tutorial. Om man är sugen på att sy en vanlig väska så skulle man med fördel kunna kombinera dessa två tutorials för en stadig och fin väska. När jag väl kommit över hur lång tid väskan tog att sy (typ 6 timmar) så skulle jag lätt kunna tänka mig att sy en vanlig tygväska av det turkosgröna tyget då det är så fint och jag fick en hel del över!

I’ve made a bag for my knitting projects. I mainly used this tutorial, with some help from this tutorial when it came to putting the two bag parts together. My bag turned out very stable and practical, and on the whole I’m happy with it. I would consider making a similar one but more like a normal tote bag, I’d probably use the same teal fabric since I’m so in love with it and I have a lot left over.