Taggar

, , , , , , , , , , , , , ,

Idag blev jag klar med mitt senaste stickprojekt, en cowl i Malabrigo Sock. Jag har aldrig riktigt förstått vad dessa O-formade sjalar heter på svenska, i affärerna står det ofta snood, men säger någon det? På stick-communityt Ravelry så får man döpa sina projekt och detta projekt döpte jag till Juicy Crush Cowl efter ett nagellack som jag har som också har en härligt fruktig och somrig färg. Mönstrets hemsida finns här, om någon är intresserad av att sticka en likadan.Så här ser sjalen ut innan den är blockad, ganska skrynklig och ojämn helt enkelt.Efter att ha spänts ut i fuktigt tillstånd och legat och torkat över natten så ser den nu ut så här, mönstret har kommit fram på ett helt annat sätt och kanterna är raka.

I just finished my latest knitting project, a cowl in Malabrigo Sock. On Ravelry you get to name your projects and I named mine Juicy Crush Cowl after a nail polish that I have that is also a very fruit-like and summery colour. Here’s the pattern website if anyone is interested to knit one of their own.

The bottom two photos show the cowl before and after blocking – a technique where you let the knitted piece lie in water, carefully wring the water out and stretch it with needles and in this case blocking wires and then let it dry. The result shows pretty clearly why it is always a good idea to block your knitted garments!