Taggar

, , , , , , , , , , , , ,

Förra året vid precis den här tiden tog jag dessa foton på samma ställe som jag fotograferade scillorna jag bloggade om igår. Jag är ganska säker på att det fanns kungsängsliljor på samma ställe i år, men de verkade ha ett tag kvar till blomning. Jag ska definitivt hålla koll på området för kungsängsliljor är bland de vackraste blommor jag vet, lite som naturens eget spratt med det fascinerande rutiga mönstret. Det känns lite som att jag håller på att vakna upp ur en lång vinterdvala och plötsligt känner jag mig mycket mer inspirerad att både fota och blogga, jag hoppas att det håller i sig!

Last year around this time I took these photos at the same place where I shot the squills I blogged about yesterday. I’m pretty sure that there are fritillaries growing in that park now as well, but they weren’t blossoming yet. I’ll definitely be keeping an eye on that little park area, since fritillaries are amongst the most beautiful flowers I know. They feel a bit like nature’s own joke with the fascinating pattern. When I looked up the English word for them I saw that they were also called snakeshead – I must say I prefer the Swedish name, which in direct translation is something like ”the lily of the king’s meadow”.