Taggar

, , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Igår gick jag en promenad med kameran runt universitetsområdet. Det var riktigt länge sedan jag fotograferade utomhus då det har varit riktigt tråkigt väder de senaste månaderna, det har mest varit grått och absolut inte funnits några vårtecken. Det är först de senaste två veckorna som jag sett några blommor över huvud taget och då mestadels planterade lökar i parkmiljöer. Solen lyste väldigt starkt igår, vilket ju inte ger det mest smickrande fotoljuset – ibland stod jag på knä och försökte skugga mina motiv för att få mjukare ljus.

Som ni ser så har jag beslutat mig för att lägga in en vattenstämpel på mina foton. Helst skulle jag förstås inte behöva det men det är trist att se mina foton på olika ställen på nätet, helt utan referens till min blogg eller flickr-sida. Jag har i alla fall försökt göra vattenstämpeln så grafiskt tilltalande som möjligt och använda pipetten för att plocka upp en färg ur bilden så att stämpeln ska smälta in så harmoniskt som möjligt…

Yesterday I walked around the campus area with my camera. It was the first time in several months that I’ve shot anything outdoors, the weather has been so grey and dull that I haven’t had anything to shoot until now. The sun shone very bright yesterday which doesn’t make for the most flattering photo light – at some point I was standing on my knees, trying to shield some flowers to get a softer light.

As you can see I’ve decided to add a watermark to my photos. It’s so sad to see your photos around the web without any reference to my blog or my flickr-page. I’ve tried to make the watermark as appealing as possible and I sample colours from the photo to make it blend in more and make for a photo that is as harmonious as possible…