Taggar

, , , , , , , , , , , , , , , ,

De senaste veckorna har jag bytt ut alla våra soffkuddar och soffan känns nästan som ny på grund av alla glada mönster. Det svartvitrandiga tyget kommer från Åhléns, men det har några år på nacken så jag vet inte om det finns kvar. Det blåa och gula tyget kommer från Ohlssons tyger och det är helt nytt. Jag blev lite förvånad när jag stod i affären och blev kär i ett gult tyg, jag som alltid haft lite svårt för gult. På något sätt sa det bara klick och nu känner jag mig sugen på att inkludera någon fler, väl utvald, gul detalj i vår inredning.

Tyget med elefanterna kommer från Svenskt Tenn och det är ett av mina favorittyger. Jag köpte en dryg halvmeter av linvarianten på Martins och min bröllopsresa till Stockholm för snart tre år sedan, affärsbiträdet tipsade mig om att man kunde sy kuddfodral med enfärgad baksida om man ville få dem till ett lite mer humant pris. Hur det nu var så blev tygbiten liggande och när jag nu tänkte ta tag i att sy fodralen så insåg jag att jag ville ha elefanttyget på både fram- och baksidan så jag fick lov att beställa mer. I webbutiken var man tvungen att köpa jämna halv- eller helmeter och då jag behövde ca 70 cm så fick jag en bit över; jag funderar på att sy en tehuva och något annat trevligt av den. Hur som helst så är jag väldigt nöjd med alla nya kuddar, det är kul att det går att ändra hela rummets utseende genom att byta kuddar.

Brasklapp nr 1: jag har inte någon större talang för att arrangera kuddar på ett fantasifullt sätt – vi använder vår soffa väldigt mycket och då är alla kuddar arrangerade på det mest bekväma sättet…
Brasklapp nr 2: För några veckor sedan sålde vi vårt kistbord och i väntan på bordet vi beställt från Mio så har vi ett begagnat LACK-bord som vi köpt via Blocket för en hundring. Jag längtar så tills det nya bordet kommer, det här är inte av någon vidare kvalitet.

Jag har sammanställt en liten enkel tutorial för att sy kuddfodral i omlottmodell som finns här, om någon blir sugen på att sy.

I’ve been sewing new throw cushion covers like there’s no tomorrow. Here’s the finished result, and I’m very happy with how it looks! Here’s a link to a simple tutorial I put toghther if someone else feels like making cushions. I just wanted to add that my cushion arrangement talents are very small, we use our sofa very much and then the cushions are just arranged in the most comfortable way…