Taggar

, , , , , , , , , ,

Jag tänkte dela med mig av några bilder på mitt senaste stickprojekt. Det är en så kallad cowl, alltså en lång halsduk som man fäster ihop ändarna på så att den bildar ett stort O. Jag stickar den i mitt nya favoritgarn, Malabrigo sock, i färgen Light of Love. Garnet är helt underbart att sticka med, det är otroligt mjukt och själva garnstrukturen är vackert spunnen.

Mönstret heter Imogen cowl och kan köpas härifrån. Sjalen består av det estniska spetsmönstret Frost flowers vilket är ett spetsmönster jag aldrig stickat förut (annars återkommer gärna samma spetsmönster i flera sjalmönster men i olika kombinationer). Det är ett mönster som är ganska roligt att sticka då mönstret stickas på både fram- och baksidan. Vanligtvis är det bara mönster på framsidan och baksidan stickas alltid med bara avigmaskor, men här händer det lite mer och själva mönstret får ett annat utseende än de mönster som bara stickas på framsidan vilket ju kan vara kul för omväxlingens skull. Däremot så är det rätt så upprepande då samma mönster ska stickas om och om igen tills cowlen är ca 130 cm lång… Men jag ser verkligen fram emot att den ska bli klar, jag tror att det kommer att bli en användbar accessoar. Jag försöker jobba på också så att den ska bli klar innan det blir för varmt att ha ull runt halsen…

Some photos of my latest knitting project, the Imogen cowl. I’m making it in Malabrigo sock in the colourway Light of Love. The yarn is so soft and pretty and I can’t wait to be able to wear it!