Taggar

, , , , , , , , , , , ,

Idag har jag sytt några nya kuddfodral till soffan. Tidigare har jag krånglat till det med dragkedjor (vilket jag avskyr att sy!) men den här gången gjorde jag en omlottmodell som nästan är löjligt enkel att få till. Vanligtvis brukar jag vara lite missnöjd med det jag syr men en ny symaskin och en simpel kuddmodell gjorde att slutresultatet blev riktigt bra. Jag tänkte att jag skulle förmedla förloppet ifall någon är sugen på lite textilmässig förnyelse.Så här blev alltså slutresultatet!Så här ser baksidan ut.Jag använder INNER innerkuddar från IKEA, de som är 50 x 50 cm. Första kuddfodralet jag sydde var exakt 50 x 50 cm stort men det blev lite pösigt så jag fick sy nya sömmar innanför de gamla för att göra det mindre. Det man behöver är alltså en fyrkantig bit på 50 x 50 (sen kommer ju sömsmånen att kapa bort några centimeter). Sicksacka gärna runt alla bitar, då håller det bättre när du tvättar fodralen.Sen behöver man en bit tyg som är ca 50 x 70 cm. Vik tygbiten dubbel och klipp av den på mitten (längs den vikta kanten) så att du har två bitar som är 50 x ca 35 cm. Om du vill kan du sicksacka alla kanter. Vik sen ner en fåll på varje tygbit, den ska vara längs den sida som är 50 cm lång. Om man vill vika in tyget två gånger för att få en snyggare fåll så bör man ha någon extra centimeter tyg från början, annars nöjer man sig med att bara vika tyget en gång, vilket jag gjorde. Pressa med strykjärnet, detta är mycket viktigt för att få ett snyggt resultat tycker jag. Sy fållarna.Lägg ihop delarna med de räta sidorna mot varandra. Det är lite svårt att se då detta tyg inte riktigt har någon rät- och avigsida men avigsidan ska alltså vara ner mot bordet på det undre tyget och upp mot taket på det övre tyget. Lägg de fållade sidorna mot mitten, de kommer då att överlappa varandra med ca 15-20 cm.Så här ser det ut då, man ska alltså se baksidorna av fållarna.Nåla valfri mängd nålar, sy med 1,5 cm sömsmån och vänd sen kuddfodralet ut och in. De första två gångerna fick jag panik när jag vänt ena sidan åt rätt håll för då trodde jag att jag hade sytt ena omlottdelen med tyget åt fel håll, men den andra delen ska ju också vändas ut och in så få inte panik om det ser lite konstigt ut =) Fodralet bör nu vara ca 47 x 47 cm och passa utmärkt till innerkudden från IKEA. Kuddarna har jag tvättat på fintvätt i 40 grader för att de ska hålla sig snygga länge, jag upplevde inte att de krympte speciellt mycket så de sitter fortfarande väldigt bra. Trevlig sömnad!

I made some new covers for throw pillows today. Here I included some photos of my process in case anyone is interested. This model is very easy and fast to sew and I was happy with the results. I used the pillows INNER from IKEA, the ones that are 50 x 50 cm. The finished pillowcase is about 47 x 47 cm large. The backside consists of a 50 x 70 cm large piece that I cut in half, hemmed and layed on top of the front with the two pieces overlapping eachother by about 15-20 cm. The pieces should be front side against front side. Then sew with about 1,5 cm to the edge and turn inside out. Happy sewing!