Taggar

, , , , , , , , , , , , , , , , ,

För någon vecka sedan blev jag klar med mitt senaste mössprojekt. Mönstret heter Wurm och är ett gratismönster, det enda som krävs är att man är medlem på Ravelry vilket också är gratis och något jag också kan rekommendera om man gillar stickning/virkning. Rent tekniskt så var det ett rätt simpelt mönster, däremot så tog den sin lilla tid att sticka då den har en pösig effekt vilket gör att det går åt mer garn samt att kombinationen av räta och aviga maskor gör att den drar ihop som lite som ett dragspel vilket också gör att den växer rätt lite för varje varv man stickar. På grund av långsamheten och att mönstret inte bjöd på några spännande element så var det inte något jätteroligt projekt, men jag blev ju desto mer nöjd med slutresultatet.

Jag stickade med en liten modifikation, nämligen att jag stickade ett extra varv rätstickning med det lila garnet innan jag bytte till avigstickning för att slippa effekten som blev längst ner mot mudden. Just där tänkte jag mig inte för men jag valde att se det som en medveten mönstereffekt eftersom jag var för lat för att repa upp och göra om – ibland får man vara pragmatisk! Hur som helst så är jag riktigt nöjd med mössan, den är väldigt skön och jag gillar att den har en pösig effekt utan att övergå till att se slafsig ut. Garnet jag använde heter Sublime Yarns Cashmere Merino Silk DK och är ett av mina absoluta favoriter. Det är ett lyxigt och supermjukt som finns i många fina färger som jag alltid dras till det i garnaffären…

Last week I finished my latest hat project, the pattern is called Wurm and it’s a free pattern. You only have to be a member of Ravelry, which is also free and a great thing to be if you like knitting/crocheting. The pattern was very simple but it did take quite long to knit it since the hat has a slouch, which means more yardage, and since it had a bit of an accordion effect which also meant that it grew very little with every row. It wasn’t a very fun knitting project, but I’m super happy with the end result so it was still worth it!

I made a small modification, I knitted an extra row of stockinette stitch with the purple yarn before switching to the purl stitches. I didn’t really think of this at first, thus the effect closest to the brim. I decided to pretend this was a conscious design effect though, since I was too lazy to frog back and re-knit a couple of rows. I used a yarn called Sublime Yarns Cashmere Merino Silk DK, which is one of my favourite yarns. It’s a rather luxurious yarn, and you have to handwash it but it’s so soft and it comes in such gorgeous colours that I’m always drawn to it in the yarn store…