I dagarna är det dags för oss att lämna in våra val när det gäller färgsättning av vår nya lägenhet. Vi (eller ok, mest jag) har vänt och vridit på färgkartor och spenderat flera timmar med att virtuellt färglägga rum för att försöka se hur det blir. Martin blev snabbt uttråkad och gav mig i uppdrag att välja, så det har jag efter mycket velande gjort. Notera också de vackra namnen på färgerna, de låter mycket mer lockande än trista färgkoder.

I mitt och Martins sovrum valde jag färgen Vit linneväv. Ursprungligen ville jag ha en färg som hette Teblomma som var lite ljusare men vid de virtuella provmålningarna så såg den så vitblaskig ut och jag vill ändå ha något som bryter av mot den vita sänggaveln, den vita byrån och de vita garderobsdörrarna. Då detta sovrum ligger mot norr så föreslog färgguiden att man borde välja en varm ton för att rummet skulle kännas mysigare så detta blir nog bra.

Hallen kommer att målas i färgen Svalka. Jag har velat något alldeles enormt när det gäller hallen och varit inne på allt från vitt till rätt mörka färger. Till sist landade jag på denna färg som ger en glad känsla men som ändå är ljus och fräsch. Betänk också att det kommer att vara många vita dörrar i hallen, samt en ljus hallmöbel som lättar upp.

Mitt pysselrum (tjohoo!) kommer att målas i färgen Sjöglimt. Jag bara älskar denna mjuka turkos-blå-gröna färg och tror att den kommer att bli alldeles perfekt i ett soligt söderläge. Som en extra snygghetsfaktor funderar jag på att måla min dokumentbyrå i färgen Sjösmaragd som är typ samma nyans bara flera snäpp mörkare.

Vårt gästrum och tillika Martins spel-/datorrum kommer att målas i färgen Fabrik. Martin ville ha grått i sitt rum och då det är i söderläge föreslog färgguiden en kallare färg för att väga upp så detta blir nog säkert fint. Även här inne kommer det att finnas en hel del vita möbler som blir fina accenter till det gråa.

Det största rummet i vår kommande lägenhet är det kombinerade vardagsrummet, köket och matplatsen. I detta rum ville vi ha det så neutralt som möjligt och valde därför nyansen Klassisk vit. Det är en neutral vit som säkert kommer att fungera mot det mesta. Eventuellt kommer vi att sätta upp en fin fondtapet bakom tv-apparaten eller kanske måla i någon fin accentfärg. Detta kommer vi dock att göra själv vid ett senare tillfälle då vi känt efter hur vi vill ha det. Som ni kanske förstår så är det oerhört lätt att drömma sig bort i timtals med att fundera på olika färgställningar och på hur det kommer att se ut när det är färdigt. Det är tur att vi har något så kul att göra medan vi väntar de långa månader som är kvar innan lägenheten är färdig!

PS. Jag måste klargöra att jag egentligen inte säkert vet att vår nya adress kommer att vara Sagovägen (som jag skrev på bilden) då det inte är färdigt hos kommunen, men jag hoppas innerligt på det då infarten till vår parkering kommer att ske från den vägen. Jag tycker att det är ett väldigt poetiskt gatunamn och det skulle onekligen kännas stiligt att skriva det som avsändaradress på sina brev.

We’ve finally decided about the paint for our new apartment. My husband grew tired of the thing very quickly and let me decide the colours, so I’ve spent many hours looking at paint samples and painting virtual rooms. This is what I’ve come up with.

The first colour is for the master bedroom. It’s a north-facing room so it needs a nice and warm colour to warm it up. I think it will be great with all the white furniture as a contrast.

The second colour is for our hallway. I had some real problems choosing the colour for this room and I thought about everything from white to quite dark colours, but in the end I picked this one. It’s bright but still colourful and very cheery. There are four doors in the hallway so all that white will surely make for a pretty contrast.

The third colour is for my craft room (yay!). It’s a south facing room so I think it will be a good colour to balance the warm light. I’m also thinking about painting my plan drawer in a gorgeous colour that is the same nuance but several shades darker.

The fourth colour is for our guest bedroom/Martin’s computer/game room. He wanted a gray room so I picked this neutral shade that I think will be a good neutraliser for the warm light in a south-facing room.

The fifth colour is for the large room that houses the living room, kitchen and dinette.

I’m very excited about all the colours, and as you can probably understand it’s very easy to get lost in dreaming about how it will all look once it’s done…