Taggar

, , , , , , , ,

Jag tänkte visa några bilder på våra nya kökslampor som äntligen kom upp förra helgen. Under hela hösten har jag letat efter några roliga lampor att ha över köksbordet, utan att ha hittat riktigt det jag velat ha (alternativt att det har varit ohyggligt dyrt). Så vid något tillfälle såg jag en bild på en inredningsblogg där någon hade dessa två lampor och jag tyckte att de var fina i sin enkelhet. Det är två stycken FOTO från IKEA och förutom att vara snygga så är de ett riktigt kap prismässigt sett. Sladdarna som följde med var i svart plast och även om det inte är något fel på det så ville jag ha något lite roligare. Det var här trasslet började…

Jag ville ha textilkablar och upptäckte att det fanns sicksackrandiga textilkablar på Clas Ohlson, vilket jag tyckte var snyggt. När jag kom till affären för att köpa dem bläddrade jag lite i en katalog för att hitta rätt hylla och det jag såg vid en genombläddring var något som hette strykjärnssladd, men den såg rätt ut så jag tänkte att de bara kallade den så eftersom strykjärnssladdar brukade se ut så förr i tiden (så här i efterhand kan jag ju tycka att varningsklockorna borde ha börjat ringa i det skedet!). När min elektrikermake skulle koppla ihop sladdarna så visade det sig att de var alldeles för tjocka, så han fick borra ur lite fästen och andra saker för att det skulle fungera. När han klippte av kabeln så började tyget dessutom att fransa sig så det var ett fasligt sjå att få till det hela, dessutom innehöll den tre ledare och inte två vilket också krävde lite fix. När vi sen var på Clas Ohlson i ett annat ärende några dagar senare så upptäckte vi att jag ju hade köpt helt fel kabel, jag hade verkligen köpt en strykjärnssladd. De kablar som var menade för lampor var till synes likadana men tunnare och på alla sätt enklare att jobba med. Nåväl, slutresultatet blev väldigt fint tycker jag och dessa kablar hade faktiskt en lite mindre nylonaktig känsla än lampsladdarna så utseendemässigt blev det bra hur som helst. Nästa gång ska jag dock försöka vara lite mer noggrann och ta reda på vad jag köpa i förväg…

We’ve bought some new lamps for the kitchen table. After looking for nice lamps all fall I saw some pretty ones while reading a blog and they turned out to be FOTO from IKEA. I spruced them up by replacing the black plastic cable with a zigzag textile covered cable that I saw at a home improvement store. My husband is an electrician so it shouldn’t have been a difficult thing to do, except that I accidentally bought a cable meant for smoothing-irons instead of the one for lamps so he had to do some extra work before it was done. I’m very happy with the end-result though.