I helgen var vi i Falun och hälsade på hos mamma och hennes man. Sen jag var där sist har hon dragit igång sin garnbod Gruvfruns Ullfröjd, och det var förstås otroligt spännande att se butiken live. Jag var med henne i butiken både lördag och söndag och vi hade det väldigt mysigt. På söndagen var det otroligt mycket folk eftersom det var julmarknad uppe vid gruvan och vägen därifrån är en tvärgata till mammas gata. Jag hjälpte till bäst jag kunde och pratade med massor av andra stickfantaster. Här är några bilder jag tog från butiken, belysningen var ju inte den bästa ur fotograferingssynpunkt men ni får en liten känsla av hur mysigt det är i butiken i alla fall.

När man kommer in i butiken är kassan rakt fram och snett till höger är denna vy. Bordet (som var lite stökigt precis när bilden togs) är mitt i boden och där sitter man när det är stickcafé eller stickkurser.Här är butiken sett till vänster från kassan. Jag gillar den gamla affärsdisken som mamma köpte från Blocket. Ett helt skåp fyllt med härliga garner!Några vackra nystan av Manos Silk Lace.Underbara Malabrigo sock i 100% ull, men ändå så otroligt mjukt. Färgerna är inte så bra återgivna här i lampljuset så de är mycket snyggare i verkligheten. Min favoritfärg är Violeta Africana, det lila nystanet längst till höger på bilden nedan, alternativt i längst ner i mitten på bilden ovan. Det är lite mörkare och mer intensivt än på bilden nedan i verkligheten, en helt underbar färg! Någon gång i framtiden ska jag sticka en sjal i precis det garnet…Dessa två bilder visar några blandade nystan, jag tror att de kan vara några gamla nystan som mamma har som dekoration. Jag gillar verkligen de rosa och blå tonerna.Här är en korg full med ett riktigt fint garn av märket Onion, det består av organisk ull och nässelfibrer. Jag gillar särskilt de mörklila, mörkgrå och mörkblå färgställningarna.

Some photos from my mom’s new yarn shop! We visited her town this weekend and I finally got to see the shop live. We had a lovely time in there, knitting, drinking tea and helping customers. I also loved being able to walk around and look at all the yarns for ages, comparing colours and pinching to see how soft they were…