Det var länge sen jag bloggade om några stickprojekt så här kommer en hel uppsjö saker jag gjort den senaste tiden. Mitt huvudprojekt är en sjal men det är skönt att varva sjalar med lite mindre projekt som blir färdiga fort så att man känner att man kommer någon vart. Jag måste bara lägga in en brasklapp om att bilderna där jag själv är med inte är några konstnärliga självporträtt utan tagna i badrummet med kameran mot spegeln, jag är med enbart för att fylla ut plaggen…

Mitt senaste projekt, som jag gjorde klart idag, är ett flätstickat pannband. Jag hade aldrig trott att jag skulle ha på mig ett pannband igen sen de blev omoderna förra gången, men nu fick jag plötsligt för mig att det skulle kännas kul. Det är ju en väldigt praktisk accessoar och denna är stickad i ett underbart mjukt garn så det är otroligt skönt också.Pannbandet är finare i verkligheten än vad det blev på den här bilden, men jag ville visa flätstrukturen så jag tog med den ändå. Färgen är rätt off på bilderna tagna i badrummet, titta istället på bilden nedan som är tagen i dagsljus. Pannbandet heter Vanessa headband och mönstret finns här.

Det är ett gratismönster och inte speciellt svårt så jag skulle kunna rekommendera det som ett nybörjarprojekt om man vill göra något som går fort. Garnet jag använde var Silky Merino från Malabrigo, jag höll garnet dubbelt men egentligen var det helt fel garntjocklek för detta mönster så jag skulle rekommendera att man köper garn enligt mönstret.Nästa projekt var en mössa åt Martin. Tanken är att han ska få modella den också, men det har vi inte hunnit med än. Den här mössan heter Windschief och den har en ribbstickad panel som löper från resåren upp till toppen och som dessutom vrider sig längs mössan. Återigen gjorde inte badrummet färgen rättvisa, så titta på bilden nedan för en mer rättvis färgåtergivning. Dessa två saker stickade jag åt syskonbarnet på tvåårsdagen. Hans mamma hade önskat sig strumpor åt honom, vilket var något jag aldrig provat förut. Jag letade upp ett enkelt mönster och varje socka tog kanske 4-6 timmar att sticka. Jag använde ett självrandande garn, vilket är något jag annars inte är så förtjust i, men här fungerade det. Som en bonus stickade jag ett par torgvantar också, bara för att jag tyckte att de var söta. När jag fotade dem hade jag inte blockat dem så här ser vanten lite krokig ut men jag tror att det ordnade till sig. Vantarna var ett ännu snabbare projekt än sockorna, varje vante tog ungefär 2 timmar att sticka.

Some of my latest knitting projects. My main project is a shawl, but since they take such a long time it’s nice to take breaks and focus on some faster projects in between. I just have to add that the photos with me in them really aren’t artistic self-portraits, I shot them against the bathroom mirror. I’m only in them to fill out the knitted goods…