Av någon anledning (som jag misstänker har mycket att göra med en förskräcklig närbild i högstadiets biologibok) så har jag en fobi för fjärilar. Däremot så gillar jag själva formen och i pappersversion har jag inget emot dem. Förra veckan slutförde jag ett projekt som jag påbörjade för något år sen men som blivit liggande i min pyssellåda tills nu: jag gjorde en tittskåpstavla med pappersfjärilar.

Det finns ju massor av inspiration i bloggosfären på tavlor av liknande sort, främst med utstansade hjärtan men även andra former. Jag gjorde på ett lite annorlunda sätt eftersom jag ville ha lite större fjärilar. Jag skapade olika mönster i Illustrator och lade fjärilsformen över, detta skrev jag sen ut på ett tjockt papper. Med hjälp av en vass hobbykniv och en skärplatta så skar jag ut fjärilarna. Därefter vek jag dem på mitten och fäste dem med dubbelhäftande tejp på ett bakgrundspapper. Detta fäste jag sen i en tittskåpsram från IKEA.

Projektet var lite pilligt men relativt lätt och jag gillade slutresultatet. Ett annat sätt att genomföra det (som jag nog ska göra någon gång i framtiden) är att stansa ut former ur till exempel veckotidningar i matchande färgskalor. Genom att använda en liten stans istället för att skära så sparar man väldigt mycket tid och kanterna blir ju dessutom mer jämna, så det är att rekommendera.

Last week I finished a project that I probably started last year or even longer back. I made a picture with cut out butterflies in a deep frame. There are lots of photos of these types of pictures around the blogosphere (usually with hearts) and I really like them. Here I chose to do it a bit differently and designed my own background patterns and cut out the butterflies from them. I’ll probably make some more another time and then I think I will make them with my little heart punch and from matching colours of glossy magazine pages. The frame for this project comes from IKEA.