I veckan blev jag färdig med min andra spetssjal, en rosa skapelse vid namn Echo Flower Shawl. Den var rolig att sticka även om jag blev tokless på både nupparna (de små bollarna längst ner) och att sticka ”3 till 9”-maskorna (grunden för varje blomma i mönstret). Tyvärr blev sjalen aningens liten, men det var riktigt svårt att uppskatta hur den färdiga storleken skulle bli innan jag övergick till kanten eftersom mönstret gör att sjalen är som en våffla innan man har blött och sträckt den. Hur som helst så blev jag på det stora hela nöjd och den är som en färgglad karamell så här i vårtider.

PS. Jag måste bara påpeka en sak, jag tvungen att föna mitt lockiga hår idag – därav trollrufset bakifrån. Sen måste jag bara säga att det känns enormt obekvämt att se sig själv tokle på en bild, men det bjuder jag på idag…





This week I finished my second lace shawl, the Echo Flower Shawl. It was a fun knit even though I was so fed up with the nupps (the tiny ”balls” in the bottom) and the ”3 into 9” stitches (the base of every flower). Unfortunately it turned out a little bit on the small side, it was really difficult to guess how the size would turn out while knitting it since it’s reminiscent of a waffle before you block it. Anyway, I’m happy with it and it feels like a cheerful piece of candy, perfect for the spring days ahead.

PS. I just have to point out that I had to blowdry my curly hair today, that’s why I look like a wild troll from behind. Also, it feels very uncomfortable to see myself smile like that, but I decided to go with the flow and ignore that…