Här om dagen bakade jag världens godaste citronmuffins, de bara smälte på tungan. Naturligtvis ville jag inte vara ogin, utan delar genast med mig av härligheten. Receptet kommer från boken Dagens muffin av Johan Wistrand.

Citronmuffins

10 portioner, bakformar: vanlig storlek

150 g osaltat margarin
2 dl socker
2 ägg
1/2 dl mjölk
några droppar citronsaft
1 tsk vaniljsocker
3 dl fint vetemjöl
3 krm bakpulver
rivet citronskal från 13/4 citroner (knappa 3 msk)

Sätt ugnen på 200 grader, smörj eventuella formar. Rör, gärna aningen kraftigare, rumstempererat margarin och socker till en porös massa. Tillsätt äggen under kraftig vispning. Tillsätt mjölk och citronsaft samt vaniljsocker under vispning. Blanda övriga ingredienser och rör till en jämn smet. Fördela smeten i formarna och grädda i mitten av ugnen i ca 12-16 minuter.

Grejen var att jag förstås inte läste receptet innan jag satte igång, så min version gick så här:
jag smälte smöret och blandade i sockret, sen vispade jag ner äggen och vispade alltsammans rätt hårt så att det blev lite fluffigare. Därefter blandade jag ner allt annat (jag orkar aldrig blanda ihop ingredienserna fint innan jag häller ner dem i skålen). Eftersom jag älskar citron hällde jag i ca 1/2 dl citronsaft också. Alldeles fabulöst!