Ikväll blev det en Jane Austen-film som jag är mindre förtjust i, men som ändå har sina sevärda ögonblick. Titeln är namnet på ett gods dit hjältinnan Fanny Price flyttar som barn, då hennes familj är väldigt fattiga och behöver spara in på något. Hon växer upp på godset som en slags assistent, helt mellan stolarna klassmässigt sett. Vissa tycker att hon borde bete sig som en tjänare medan andra behandlar henne som en jämlike.

Jag måste erkänna att jag inte har läst den här tegelstenen till bok, men i filmen åtminstone så finns det ett överflöd av osympatiska karaktärer och kanske är det därför jag inte riktigt gillar den. Det är förstås fint att Fanny och hennes avlägsna kusin Edmund får varandra till slut och att alla osympatiska antingen bättrar sig eller får sitt straff, men filmen hör ändå inte till mina favoriter. Dock har den några snygga ögonblick som jag tänkte dela med mig av.

Fint folk kan också slappa ordentligt.

Snygg klänning.

En rik friare försöker imponera på Fanny…

med fyrverkerier och duvor.

Slutligen får de i alla fall varandra.

Snygg klänning igen.

Fin utsikt.