Åh, jag är så duktig så att jag knappt kan tro det; i hela 30 minuter har jag fokuserat mig på lärares eventuella professionalism och nu senast på lärares yrkesspråk och varför det inte är bra att diskutera kring ett projekt på följande sätt (som definieras som vardagsspråk):
”Upplevelse: vi är några SO-lärare som känner det som viktigt att eleverna får arbeta tillsammans med olika arbetsområden. Vi har prövat detta tidigare och eleverna har uppskattat detta.
Ambition: Därför vill vi gärna fortsätta att arbeta på detta sätt.”

Hemskt kul, men hemskt fel! Som lärare ska man istället använda ett metaspråk och resonera på följande sätt:
”Effekt/Orsak: För att förstå såväl stora världshändelser som lokala miljöproblem krävs kunskap från flera olika kunskapsområden.
Konsekvens: Det är därför viktigt att eleverna redan i skolan får lära sig att söka och integrera kunskap från olika discipliner eller ämnen.
Ambition: Detta kan exempelvis ta sin utgångspunkt i frågeställningar som eleverna själva uppfattar som angelägna.” Självklart!